Strona g³ównaZwi±zkiMi³o¶æ vs. Liebe: mi³o¶æ polska ró¿na od niemieckiej

Mi³o¶æ vs. Liebe: mi³o¶æ polska ró¿na od niemieckiej

Polacy w mi³o¶ci widz± warto¶ci kulturowe i socjalne. Niemcy natomiast bardzo czêsto dostrzegaj± w niej reprodukcjê. Okazuje siê tak¿e, ¿e mi³o¶æ ³±czona jest nie tylko z piêknym uczuciem, ale równie¿ z kwestiami gospodarczymi czy spo³ecznymi – wynika z badania przeprowadzonego we wroc³awskim wydziale Szko³y Wy¿szej Psychologii Spo³ecznej.
Mi³o¶æ vs. Liebe: mi³o¶æ polska ró¿na od niemieckiej Z perspektywy biologii w procesie zakochania siê u ka¿dego cz³owieka bior± udzia³ zawsze te same zwi±zki chemiczne. Jednak z badania przeprowadzonego przez mgr. Mariusza Wszo³ka z SWPS wynika, ¿e z perspektywy komunikacji, uruchamiaæ siê przy zakochaniu mog± ró¿ne scenariusze komunikacyjne. Badacz sprawdzi³ to na przyk³adzie dwóch s±siaduj±cych ze sob± krajów. Przy pomocy kwestionariusza lub ankiety przebada³ 240 respondentów (120 z Niemiec i 120 z Polski).

Okaza³o siê, ¿e w ramach ró¿nych kultur mo¿na mówiæ o odmiennym postrzeganiu mi³o¶ci. Niemiecka czê¶æ respondentów wskazuje na to, ¿e mi³o¶æ jest wynikiem naturalnego popêdu, emocji i . Polacy te¿ zauwa¿aj± naturalny popêd, ale zdecydowanie wa¿niejszym powodem zakochania siê, jest dla nich strach przed samotno¶ci±, czy potrzeba blisko¶ci. Na pytanie do czego s³u¿y mi³o¶æ obie grupy respondentów odpowiada³y, ¿e przede wszystkim do reprodukcji. Jednak dla Polaków wa¿ne w tym przypadku by³o jeszcze budowanie i nadawanie sensu ¿ycia, czego nie by³o po niemieckiej stronie. Tam liczy³ siê seks, szczê¶cie i oparcie.

Ciekawym przyk³adem jest pytanie o to, jakie zachowania ¶wiadcz± o mi³o¶ci. Polacy wymieniali skupienie siê na partnerze, po¶wiêcanie siê, pomoc i czu³o¶æ. Niemieccy respondenci widz± to zupe³nie inaczej, poniewa¿ dla nich o mi³o¶ci ¶wiadczy g³ównie seks, poca³unki, wierno¶æ i zaufanie. – Z badania mo¿na wyci±gn±æ ogólny wniosek, ¿e komunikacja o mi³o¶ci w polskiej przestrzeni badawczej koncentruje siê g³ównie na warto¶ciach kulturowych i socjalnych, natomiast w Niemczech czêsto sprowadza siê komunikacyjnie do swojej pierwotnej funkcji, czyli do reprodukcji. Obie badane grupy zgodne postrzega³y, ¿e nie powinna byæ fa³szywa, zaborcza, egoistyczna i toksyczna – mówi Mariusz Wszo³ek.

Badanie pokaza³o równie¿, ¿e mi³o¶æ nie jest ³±czona tylko i wy³±cznie z uczuciem i piêknymi momentami, ale równie¿ z kwestiami spo³ecznymi, gospodarczymi czy czasowymi. Autor badania wyró¿ni³ kilka kategorii, za pomoc± których respondenci opisywali mi³o¶æ, takie jak: ekonomiczna (stabilizacja finansowa, prostytucja), intymna (relacja, blisko¶æ, seks), socjalna (rodzina, bezpieczeñstwo, dom), emocjonalna (namiêtno¶æ, uczucie) i czasowa (ulotno¶æ uczucia, przemijaj±ca mi³o¶æ).

Wyniki badania mog± byæ bardzo szeroko wykorzystywane np. do budowania wiedzy miêdzykulturowej, w której podstawow± warto¶ci± jest perspektywa, ¿e kto¶ mo¿e widzieæ ¶wiat inaczej ni¿ my. – Dla bran¿y projektowej, b±d¼ reklamowej te badania daj± niepoliczaln± warto¶æ, je¶li zajmuj± siê one reklam± produktów oscyluj±cych wokó³ tematu mi³o¶ci. Wiemy bowiem, z czym mi³o¶æ siê kojarzy, i jakie s± jej znaczenia w ró¿nych kulturach – podsumowuje Wszo³ek.

Zobacz tak¿e

 

 

 

Skomentuj artyku³:

Komentarze mog± dodawaæ wy³±cznie osoby zalogowane.
Jeste¶ niezalogowany: zaloguj siê / zarejestruj siê




Komentarze

  • 01:41:03, 09-12-2012 ~go¶æ: 10.82.98.xxx

    a czegó¿ wymagaæ, gdy na mi³o¶æ mówi siê liebe...

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu bêd± usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyæ

  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Pola Nadziei
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy