Strona głównaZwiązkiSposób na samotność - medytacja

Sposób na samotność - medytacja

Samotność jest głównym czynnikiem ryzyka problemów zdrowotnych, takich jak choroby układu krążenia i choroba Alzheimera, a nawet przedwczesnej śmierci osób starszych. Jednakże, sposobem na pozbycie się poczucia alienacji może być medytacja.
Sposób na samotność - medytacja Programy sieci społecznościowej, takie jak tworzenie ośrodków wspólnotowych mających na celu promowanie nowych kontaktów, są realizowane w celu zmniejszenia odczuwania przez rozmaite grupy społeczne. Niestety, projekty te często są nieefektywne.

Jednakże, jak wynika z badań Carnegie Mellon University, medytacja uważności (inaczej przytomności umysłu, tj. kiedy doświadczamy coraz pełniej swojego stanu obecności) redukuje odczucie samotności u osób starszych.

Naukowcy odkryli również, że a uważności - praktyka, której historia sięga czasów Buddy i która koncentruje się na intensyfikacji świadomości chwili obecnej - obniża poziom stanów zapalnych uważanych za przyspieszanie rozwoju wielu chorób.

- Chociaż często mówi się ludziom, by rzucili palenie w celu poprawy stanu zdrowia i zapobieżeniu dolegliwościom, ale rzadko myślimy w ten sam sposób o samotności - mówią autorzy badań. - Tymczasem wiadomo, że poczucie samotności jest głównym czynnikiem problemów zdrowotnych i przedwczesnej śmierci u osób starszych. Badania zaś sugerują, że trening medytacji uważności jest obiecującą interwencją dla poprawy zdrowia osób starszych - dodają uczeni.

Na potrzeby badań zespół badawczy zaprosił do testów 40 zdrowych osób w wieku 55-85 lat, które wyraziły zainteresowanie nauką technik medytacji uważności. Każda osoba została zbadana na początku i na końcu analiz przy użyciu ustalonej przez zespół skali samotności. Od uczestników pobrano próbki krwi.

Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do grupy uczestniczącej w ośmiotygodniowym programie medytacji mającym na celu obniżenie poziomu (Mindfulness-Based Stress Reduction) lub też do grupy nie poddanej żadnemu leczeniu. Program MBSR składał się z cotygodniowych dwugodzinnych spotkań, podczas których uczestnicy poznawali techniki „body awareness" (świadomości ciała) - głębokiego dostrzegania doznań i pracy nad oddechem - i opracowywali sposób świadomego uczestniczenia w swoich emocjach i codziennych praktykach życiowych. Ponadto osoby te w domu praktykowały medytację uważności przez 30 minut dziennie.

Naukowcy odkryli, że osiem tygodni treningu medytacji uważności wywołało osłabienie poczucia samotności u uczestników. Porównując próbki uczeni zanotowali, że w pobranej wcześniej krwi ekspresja genów prozaplanych w komórkach odpornościowych była wyższa. Badania wykonane pod koniec testów wykazały, że opisywany trening zmniejsza siłę tej ekspresji białka c-reaktywnego.

Wyniki badań opublikowano w „Brain, Behavior and Immunity".

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • eGospodarka.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X