22-10-2021
zmieñ rozmiar tekstu
A+ A-
Ka¿dy ma inne podej¶cie do romantycznych relacji. Na jednym biegunie plasuj± siê ludzie, którzy tak bardzo pragn± blisko¶ci, ¿e wydaj± siê „przylepni" do partnera. Na przeciwleg³ym za¶ s± ci, którzy niezwykle mocno ceni± swoj± niezale¿no¶æ, ¿e unikaj± zbytniego zbli¿ania siê do kogokolwiek.
Te dwie skrajno¶ci mog± mieæ negatywne konsekwencje dla dobrego samopoczucia, czê¶ciowo z powodów finansowych, mówi± uczeni z University of Arizona.
Badanie z udzia³em kilkuset osób pokaza³o, ¿e zarówno ludzie z potrzeb± wysokiego przywi±zania, jak ci go unikaj±cy deklarowali niskie zadowolenie z ¿ycia oraz nisk± satysfakcjê ze zwi±zku. Wszyscy oni wskazywali te¿ nisk± satysfakcjê finansow±. Obie grupy czê¶ciej te¿ podejmowa³y nieodpowiedzialne zachowania finansowe i za takie uznawa³y swoich partnerów. To z kolei w oczywisty sposób wp³ywa na .
Niektórzy próbuj± kupiæ mi³o¶æ
Sposób przywi±zania siê zwykle rozwija siê we wczesnym dzieciñstwie i utrzymuje siê przez ca³e ¿ycie w odniesieniu do wszystkich rodzajów zwi±zków, w tym tych romantycznych. Bardzo wysoka potrzeba nieustannej blisko¶ci i jej silne unikanie s± uwa¿ane za postawy niepewno¶ci.
Nadmierna potrzeba ci±g³ego bycia w pobli¿u partnera mia³a zwi±zek z nisk± i nisk± satysfakcj± z ¿ycia. Dotyczy³o to zarówno w³asnego dzia³ania w sferze materialnej, jak i podej¶cia wspó³ma³¿onka. W przypadku ludzi unikaj±cych przywi±zania postrzeganie finansowych zachowañ partnera by³o g³ównym ¼ród³em niezdowolenia ze stanu posiadania.
- Ludzie, którzy maj± wysoki poziom lêku zwi±zanego z mo¿liwo¶ci± odrzucenia, mog± u¿ywaæ pieniêdzy, aby zwróciæ na siebie uwagê innych - mówi Xiaomin Li z University of Arizona. Przyk³adowo, mog± kupowaæ drogie prezenty, aby zdobyæ mi³o¶æ partnera - dodaje.
Niektórzy kupuj± samoocenê
Z drugiej strony osoby unikaj±ce przywi±zania - takie, które maj± tendencjê do lekcewa¿enia innych i polegaj± g³ównie na sobie - czê¶ciej decyduj± siê na wydatki dla w³asnych korzy¶ci. - Niektórzy badania pokaza³y, ¿e ludzie silnie unikaj±cy zaanga¿owania przywi±zuj± du¿± wagê do materializmu - mówi Li. St±d czê¶ciej cechuje ich kompulsywne kupowanie lub dokonywanie drogich zakupów, tak pokazuj±, ¿e s± „lepsi od innych" - dodaje Li.
Na podstawie: