Strona głównaZwiązkiCzęsto doświadczasz samotności? Może masz to DNA, uważają amerykańscy badacze.

Często doświadczasz samotności? Może masz to DNA, uważają amerykańscy badacze.

W wielu badaniach pokazano, że samotność często wiąże się ze słabym zdrowiem psychicznym i fizycznym. Teraz uczeni z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego i Uniwersytetu Chicago odkryli, że na problem poczucia izolacji może mieć wpływ genetyczne dziedzictwo.
Często doświadczasz samotności? Może masz to DNA, uważają amerykańscy badacze. [© vege - Fotolia.com] Jak uważają uczeni, tendencja do izolowania się często jest dziedziczona wraz ze skłonnością do i neurotyzmu. Okazuje się, że doświadczanie może być do pewnego stopnia warunkowane DNA.

W ramach badań przeanalizowano genetyczne i zdrowotne dane dotyczące niemal 11 tysięcy osób w wieku powyżej 50 lat. Uczestnicy zostali poproszeni o odpowiedź na trzy pytania, które miały pomóc w ocenie stopnia społecznej izolacji, ale nie zawierały samego słowa „samotność", ponieważ ludzie niechętnie się do niej przyznają. Uwzględniono też różne czynniki mogące wpływać na poziom poczucia izolacji: płeć, wiek i stan cywilny.

Ustalono, że do niemal 30 procent uporczywego (długotrwałego) poczucia osamotnienia wiąże się z uwarunkowaniami genetycznymi. Jakkolwiek zatem to czynniki środowiskowe grają główną rolę, jeśli chodzi o doświadczanie samotności, do pewnego stopnia winna temu jest genetyka.

„Przez dwie osoby z taką samą liczbą bliskich przyjaciół i członkówrodziny, ta sama struktura społeczna może być uważana za wystarczającą lub nie. I to właśnie rozumiemy przez genetyczną predyspozycją do ", wyjaśnia autor badania Abraham Palmer z Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Naukowcy odkryli również, że samotność wydają się być dziedziczona wraz z neurotyzmem i depresją. Jednocześnie jednak uważają, że związek pomiędzy dziedziczną samotnością i oraz jest raczej nikły. W przeciwieństwie do wcześniejszych badań, nie stwierdzono powiązań między izolacją społeczną i wariantami takich genów, takich jak te, które wpływają na dopaminę i .

Przeczytaj także